Onthaalhuizen

Haard en Vrede

Haard en Vrede onthaalt grote families (minstens drie kinderen). Het onthaalhuis beschikt over 23 bedden, waardoor ze 3 tot 4 families kunnen opvangen.

Er is geen tijdslimiet voor het verblijf en er worden zowel mannen als vrouwen opgevangen.

Het team spitst zich onder andere toe op het intensief zoeken naar een geschikte woning, opvoeding betreffend huisvesting, opvoeding van de kinderen en administratieve regularisatie.

Onderweg

Onthaalhuis voor gezinnen en vrouwen met of zonder kinderen die binnen een kader van gemeenschapsleven een psycho-sociaal-educatieve begeleiding biedt. Het onthaalhuis heeft een capaciteit van 35 plaatsen.

Open Deur

Onthaalhuis voor vrouwen met of zonder kinderen met relationele en/of psychosociale problemen.

Het onthaalhuis beschikt over 15 individuele kamers, die plaats bieden aan 22 personen.

Pagina op Social Brussel

De Relais

Het onthaalhuis van het OCMW van Sint-Jans-Molenbeek staat in voor de opvang van volwassenen tussen 18 en 60 jaar met of zonder kinderen.

Voorrang wordt verleend aan gezinnen die in moeilijkheden verkeren, bijvoorbeeld bij een uithuiszetting.

De capaciteit bedraagt 48 bedden voor volwassenen en 5 kinderbedden, verspreid over 32 kamers.

Talita

Onthaalhuis voor vrouwen (met of zonder kinderen) die nood hebben aan een tijdelijke residentiële opvang in een gemeenschappelijk verband. Het onthaalhuis is erkend voor 22 bedden.

Foyer Bodegem

Foyer Bodegem is een laagdrempelig onthaalcentrum voor dak- en thuislozen mannen.

De missie van Foyer Bodegem is de (re)integratie van onze doelgroep in de maatschappij. Deze (re)integratie gebeurt op basis van een zelfgekozen groeiproject. Dit project betreft verschillende levensdomeinen.

Foyer Bodegem poogt de (re)integratie te bewerkstelligen door middel van vier kernconcepten: laagdrempeligheid, emancipatie, participatie en hulpverlenersrelatie.

Foyer Bodegem is rechtstreeks toegankelijk, het onthaalcentrum bevindt zich op de eerste lijn. De voorwaarden voor een verblijf in ons centrum zijn: het beschikken over geldige verblijfsdocumenten en de minimumleeftijd hebben van 21 jaar.
Wij richten ons tot de meest kwetsbare in de samenleving en hebben een diverse doelgroep, het gaat over volwassen dak- en thuisloze mannen met diverse (multi)problematieken. Bewoners dienen ook mee te participeren in de dagelijkse werking.

Het huis heeft een opvangcapaciteit van 30 bedden.

Het Brussels Opvanghuis

Le Refuge Bruxelles-Het Brussels Opvanghuis is een opvangcentrum dat jongeren (18-25 jaar) LGBTQIA+ opvangt en begeleidt in een situatie van ontwrichting van het gezin, discriminatie, geweld of zwerven omwille van hun seksuele geaardheid of hun identiteit / geslachtsuitdrukking.

Yemaya

Onthaaltehuis op vertrouwelijk adres voor vrouwen, met of zonder kinderen, die slachtoffer zijn van partnergeweld en/of geweld binnen het gezin:
- residentiële voorziening met psychosociale steun/begeleiding om de vrouw in staat te stellen zelfstandig te worden en haar plaats in de samenleving te vinden (werk, opleiding, budgetbeheer, relationele steun, enz.)
- psychosociale begeleiding in een huiselijke omgeving (gezins- of eenpersoonskamer) met gemeenschapsleven
Het verblijf is betalend (1/3 van het leefloon per gezin). Verblijf zonder maaltijden; elke gast is verantwoordelijk voor zijn eigen maaltijden.